Wetenschapsklas


‘Presteer je beter als je schreeuwt tijdens het sporten?’

Waarschijnlijk kan jij deze vraag op gevoel beantwoorden. En de kans is groot dat je je antwoord kunt beargumenteren. Maar hoe kun je het antwoord op deze vraag bewijzen? Wat moet je dan onderzoeken? En hoe zorg je ervoor dat de uitkomsten van je onderzoek betrouwbaar zijn?

Ben jij toe aan meer uitdaging?

Dan is de Wetenschapsklas op De Willem vast iets voor jou!
IMG_0066 (3)

Op het Willem de Zwijger College staat in het vwo -niet voor niets: voorbereidend wetenschappelijk onderwijs- een vraag gestuurde en onderzoekende aanpak centraal.
In het eerste leerjaar volg je het vak wetenschapsoriëntatie en drie verschillende wetenschapsmodules. Daarnaast werk je bij verschillende vakken aan onderzoeksopdrachten. Binnen deze lessen en opdrachten is veel ruimte voor persoonlijke interesses en bijbehorende leervragen. De wetenschapsklas is een doorlopend programma in leerjaar 1, 2 en 3.

Binnen de wetenschapsmodules krijg je in een periode van 12-13 weken vakken als Sterrenkunde, versterkt Engels, Debatteren, Science en Burgerschapsvorming.

Versterkt Engels
Het versterkt Engels is een voorbereiding op de bovenbouw, waar je het diploma Cambridge English (CEA) kan halen, zodat je beter voorbereid wordt op het bestuderen van wetenschappelijke Engelstalige artikelen en een mogelijke internationale carrière.

Je leert niet alleen op school. Je gaat ook op onderzoek uit tijdens de activiteitenweken, bijvoorbeeld door excursies naar Artis en het Rijksmuseum. Zo werk je aan een goede voorbereiding op het wetenschappelijk onderwijs met de volgende drie doelstellingen als basis: • onderzoekend leren en leren onderzoeken • ontwikkelen van een wetenschappelijke attitude • loopbaanoriëntatie – beeldvorming van wetenschap.

Wetenschapsoriëntatie
Bij het vak wetenschapsoriëntatie, dat in de flexuren wordt gegeven, leer je verschillende onderzoeksmethodieken, zoals literatuuronderzoek, interviewen, enquêteren en experimenteren. Bovendien wordt jouw nieuwsgierigheid geprikkeld, gewerkt aan een wetenschappelijke attitude en een ‘growth mindset’ (je staat open voor het leren van nieuwe dingen) en leer je goede onderzoeksverslagen maken, samenwerken en presenteren.