Verslag Tanzania deel 2!!

tanzania3

De zomervakantie is voor twintig leerlingen uit de derde tot en met de zesde klas mavo, havo, vwo en hun vier begeleiders van openbare scholengemeenschap het Willem de Zwijger College in Papendrecht nú begonnen. Zij hebben drie weken ontwikkelingswerk in Tanzania gedaan. In een tweedelige serie doen zij verslag van deze reis.

PAPENDRECHT – In deel 1 hebben de begeleiders gesproken. In deel twee spreken de leerlingen.
Eerder gingen leerlingen van De Willem een culturele uitwisseling doen in China en Peru. Tussen 14 juli en 3 augustus was het de beurt aan Tanzania om tijdens het ontwikkelingsproject te leren van elkaars cultuur en deze te leren kennen. Er zijn vier middelbare scholen aangedaan waar de scholieren aan een buddy werden gekoppeld waarmee zij kennis op het gebied van cultuur, natuur, gezondheid en educatie hebben uitgewisseld.

Lis Dekkers (16) uit havo4: ,,Het leek mij interessant om kennis te maken met een andere cultuur en ik wilde kinderen daar graag iets meegeven. Zo worden zij bijvoorbeeld geslagen als straf en hier bestaat straf uit nablijven, overschrijfwerk, maar geen lijfstraffen. Bijzonder aan de reis vond ik dat mensen heel blij zijn met je en dat zij die dankbaarheid laten zien. We hebben het super naar ons zin gehad met iedereen daar.”

Chris Heidstra (15) uit gymnasium3: ,,Ik houd ontzettend veel van reizen en wilde weten of het beeld dat over het leven in Afrika geschetst wordt, klopt. Nu heb ik zelf gezien hoe het in elkaar zit en eigenlijk is het gebied juist in ontwikkeling. Er wordt veel gedaan aan gelijkheid tussen mannen en vrouwen en aan educatie wordt ook heel veel gedaan. Hun mindset is eigenlijk veel beter dan bijvoorbeeld bij ons, zij zitten letterlijk van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat te leren. Wij hebben daar op school geholpen door muren te verven, over onze cultuur te vertellen en schoon te maken.”

Lyn Özdere (16) uit havo4: ,,Ik heb geleerd dat je niet te snel moet oordelen. Je kan je verplaatsen in een ander en zo op een andere manier kijken naar een situatie. Ook weet ik nu dat je met heel weinig heel blij kan zijn. Door deze reis waardeer ik wat ik heb.”

Tygo Donkvoort (16) uit vwo5: ,,Toen ik van dit project hoorde, zag ik het meteen als een buitenkans. Ik zei altijd dat ik wilde gaan reizen, dus dit was een kans die ik moest pakken. Het heeft mij positief verrast. In mijn gedachten was Tanzania een krakkemikkig land met een laag opleidingsniveau, maar dat is niet zo. Leerlingen hebben een hoog niveau, er wordt in alle opzichten zoveel tijd in de lessen gestoken. Er wordt gestreefd naar kwaliteit, alleen hebben ze de middelen nog niet. Het was een supertoffe reis. Dus als je de kans krijgt, dan moet je die echt pakken. Het is het dubbel en dwars waard!”